Thursday, 13 January 2022
Samordnare inom skog- och trovärdighetsfrågor till FSC!

Är du vår nya stjärna? (© Mostphotos)© Mostphotos

Nu har du chansen att bli en del av hållbarhetsorganisationen FSC Sverige. Vi söker en strukturerad och driven person som brinner för hållbarhetsfrågor. Vill du ha ett värdefullt arbete där du får goda chanser att utvecklas under din anställning? Då tar vi gärna mot din ansökan redan idag!

Om tjänsten

FSC är en oberoende, internationell medlemsorganisation som verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar, genom sitt certifieringssystem FSC. Certifierade företag följer FSC:s regler (standarder) för skogsbruk och spårbarhet. De som följer reglerna får märka sina produkter med FSC:s varumärke. FSC-märket gör att konsumenter och företag kan välja varor av trä som kommer från ett ansvarsfullt skogsbruk, det vill säga ett skogsbruk som tar hänsyn till människor och miljö.

I rollen som samordnare för skog- och trovärdighetsfrågor kommer du främst att få arbeta tillsammans med två kollegor som arbetar dedikerat med trovärdighetsfrågor och skogsbruksfrågor. Dina arbetsuppgifter kommer initialt vara att stötta dina kollegor med flera samordnande arbetsuppgifter. I takt med att du växer in i rollen och blir mer självgående kommer du också få mer ansvar. Här finns stora möjligheter att växa med FSC och därmed utveckla dina arbetsuppgifter och din roll som samordnare.

Du erbjuds

• Att bli en del av en arbetsplats där det finns hög kompetens och du får chans att läras och utvecklas
  • Möjlighet till att lägga upp ditt arbete på ett flexibelt sätt vad gäller plats och arbetstider
  • Friskvårdstimme och friskvårdsbidrag

Arbetsuppgifter

• Arrangera möten: hantera inbjudningar och anmälningar, boka lokaler
  • Bereda möten: ta fram underlag, skriva minnesanteckningar på svenska eller engelska
  • Hantera klagomål och avvikelser avseende FSC-certifieringen: registrera, katalogisera och skapa en struktur för att arkivera dessa
  • Sammanställa faktaunderlag eller nulägesbeskrivningar, skriva texter till hemsidan, läsa korrektur

Vi söker dig som

• Har god datorvana, till exempel av arbete i databaser
  • Kan tala och skriva obehindrat på Svenska och Engelska då arbetet sker på båda språken
  • Har stort intresse för att arbeta på FSC – vilket du ska motivera väl för i din ansökan för att ha chans att gå vidare i processen
  • Har god förmåga att producera välskriven text
  • Har goda kunskaper i excel

Det är meriterande för tjänsten om du:

• Har en naturvetenskaplig utbildning
  • Har tidigare erfarenhet av att arbeta som samordnare, koordinator eller projektledare
  • Kunskap om certifiering

I denna rekryteringsprocess kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas och trivas i denna roll behöver du vara pålitlig och ansvarsfull. Du behöver vara driven och flexibel i form av att snabbt kunna ställa om och ta dig an nya arbetsuppgifter och samtidigt bibehålla en god struktur. Under rekryteringsprocessen kommer vi lägga extra stor vikt vid följande kompetenser:

• Ansvarsfull
  • Flexibel
  • Strukturerad
  • Personlig mognad

Övrig information

• Start: När kan du starta?
  • Omfattning: Heltid, kontorstider med goda möjligheter till flexibilitet i form av att arbeta remote till viss del och flextid
  • Placering: Uppsala, Luthagen

Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och FSC’s önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

FSC Sverige, Föreningen skogen i centrum, är en ideell förening och en del av den internationella organisationen Forest Stewardship Council.

Läs mer och ansök!