Tuesday, 08 June 2021
Snart rullar världens första FSC-märkta däck

Världens första FSC-märkta bildäck (© FSC International)© FSC International

Pirelli är det första företaget i världen att producera FSC-certifierade däck. Denna milstolpe för hållbarhet visar att det är möjligt att certifiera en hel värdekedja för naturgummi, från små lokala gummiplantager till konsumenter som använder bildäck.

Naturgummi är ett vanligt grundmaterial för många vardagsprodukter såsom gummistövlar, handskar och madrasser med mera.

Idag står cirka sex miljoner småbrukare världen över för 80 procent av världens produktion av naturgummi. De driver små gårdar, på en till två hektar i storlek, i det så kallade gummibältet i tropiska regioner.

Att tillgodose de sociala, miljömässiga och ekonomiska behoven hos dessa miljoner småbrukare är en stor utmaning. En FSC-certifiering bidrar till en ansvarsfull och hållbar produktion av naturgummi. Genom att FSC-certifiera naturgummiplantager, skogar och införa spårbarhetscertifiering bidrar FSC till att tillgodose behoven hos småbrukarna.

Däckproduktion en storkonsument av naturgummi
Däcksektorn förbrukar cirka 70 procent av naturgummiproduktionen och erbjuder därmed potentialen att spela en avgörande roll för mer hållbara inköp. FSC-certifiering inom denna sektor har dock inte uppnåtts förrän nu. Därför, med lanseringen av det första FSC-certifierade däcket, har Pirelli och BMW Group tagit ett betydande steg i en hållbar riktning för värdekedjan för naturgummi.

Efter flera år har BMW Groups önskan att köpa ett FSC-certifierat däck blivit verklighet genom certifieringen av Pirellis leveranskedja. Det nya Pirelli P ZERO-däcket kommer att börja användas på BMW:s X5 Plug-In Hybrid.

Läs mer hos FSC International - The World’s First FSC-Certified Tyre Becomes a Reality Thanks to Pirelli and the BMW Group.

Bilderna visar hur naturgummi tappas från träd.